Navigatie overslaan

Privacy

Voor SIKO is het waarborgen van privacy en de vertrouwelijkheid van informatie belangrijk. Alle medewerkers spannen zich in voor de bescherming en het correct gebruik van persoonsgegevens van leerlingen, ouders en medewerkers. We volgen de richtlijnen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor digitale veiligheid werken we volgens het Normenkader Informatiebeveiliging en Privacy (IBP). In onze reglementen gegevensbescherming en privacy voor leerlingen en medewerkers is beschreven hoe we binnen SIKO omgaan met de bescherming van persoonsgegevens. Deze reglementen zijn met instemming van de GMR vastgesteld.

De leerlinggegevens worden opgeslagen in ons digitale administratie- en leerlingvolgsysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van SIKO. Waar persoonsgegevens worden geregistreerd in softwaresystemen van externe partijen, hebben we een verwerkersovereenkomst gesloten met de betreffende externe partij.

Een team van deskundigen van Samenwerkingsverband Onderwijs dat Past adviseert de medewerkers op onze scholen over de beste ondersteuning aan kinderen die extra zorg of aandacht nodig hebben. We werken samen volgens het privacyreglement van Samenwerkingsverband Onderwijs dat Past.

Ouders/verzorgers hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Wanneer de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u vragen die specifieke gegevens te laten verwijderen. Voor vragen of het uitoefenen van uw rechten, kunt u contact opnemen met de directie van de school. Wanneer wij bepaalde leerlinggegevens willen delen met derden, dan zullen wij daarvoor altijd eerst toestemming vragen aan de ouders/verzorgers. 

Om beeldmateriaal van kinderen of medewerkers te mogen gebruiken, bijvoorbeeld op de website of in drukwerk, vraagt de school of SIKO om schriftelijke toestemming van de betrokkenen.    

Vragen en opmerkingen over privacy kunt u via e-mail stellen aan de privacy officer van SIKO, de heer Michel Boer via privacy@siko.nl

Bekijk hieronder onze privacyreglementen:

Social media protocol

In ons social media protocol is beschreven hoe we omgaan met de bescherming van privacy van leerlingen en medewerkers op social media. Het social media protocol is vastgesteld met instemming van de GMR.
Bij SIKO vinden we het belangrijk dat de persoonsgegevens van leerlingen, ouders en medewerkers veilig zijn.

Datalek

Een datalek is een beveiligingsincident waarbij persoonsgegevens verloren zijn gegaan of onbedoeld toegankelijk zijn geworden voor onbevoegden.
Denk bijvoorbeeld aan:
  • Een e-mail met vertrouwelijke informatie die naar de verkeerde ontvanger is gestuurd;
  • Een gehackt schoolaccount;
  • Een kwijtgeraakte laptop of papieren documenten met persoonsgegevens van leerlingen of medewerkers;
  • Een fout in een digitaal systeem waardoor gegevens zichtbaar zijn voor anderen.

Als wij een datalek ontdekken:
  • Onderzoeken we direct wat er is gebeurd en welke gegevens zijn betrokken;
  • Beoordelen we de risico’s voor de betrokken personen;
  • Melden we het datalek indien nodig binnen 72 uur bij de Autoriteit Persoonsgegevens;
  • Informeren we de betrokkenen als het lek mogelijk nadelige gevolgen voor hen heeft;
  • Nemen we maatregelen om herhaling te voorkomen.

Heeft u het vermoeden dat er sprake is (geweest) van een datalek waarbij persoonsgegevens op de verkeerde plaats zijn terecht gekomen of verloren zijn gegaan? Dan vragen wij u contact op te nemen met de privacy officer van SIKO, de heer Michel Boer via e-mail privacy@siko.nl 

Heeft u een klacht over de werkwijze van SIKO bij de behandeling of verwerking van persoonsgegevens van uw kind of uzelf? Bespreek dit op de school van uw kind en/of meld dit bij de functionaris gegevensbescherming van SIKO, de heer Chris de Beer via e-mail aan fg@siko.nl